Context, joies i objectes contemporanis - Activitat

Tancar la finestra Peça anterior Peça següent

Itineràncies

Ana Heimann

Les joies de l'artista Ana Heimann a l'Itineràncies de la galeria CONTEXT

Tancar la finestra Peça anterior Peça següent

Vas néixer a Basilea (Suïssa), tens la nacionalitat espanyola i  portes un grapat d’anys vivint a Barcelona. Has realitzat tots els teus estudis a la nostra ciutat, Escultura, Joieria, Cal.ligrafia i Pintura Oriental, Gravat i Tècniques d’Estampació... Ens podries explicar què et va portar a orientar-te cap al món de la creació artística?

Ja de petita m’agradava molt dibuixar i fer manualitats. Crec que tots tenim en més o menys grau un vessant creatiu, però que molt sovint queda “aparcat” a l’edat adulta. Jo no he volgut renunciar-hi i l'he anat desenvolupant al llarg dels anys, no pas amb caràcter exclusiu sinó compaginant-lo sempre amb altres activitats. Primer vaig estudiar escultura, però davant l’impossibilitat de tenir un taller en condicions a on treballar el ferro, al cab de poc temps vaig decidir passar a formats més petits com el de les joies, que es podien fer en un espai reduït.



Ets una artista multidisciplinària, joies, pintura sobre paper i sobre seda, gravat… Penses que hi ha algun substrat comú a totes aquestes disciplines?

Són diferents suports per la creació artística, i cada un d’ells ofereix unes possibilitats expressives pròpies. Segons el que es vulgui dir, s’adequarà més una tècnica o un altre. L'aquarel.la té una immediatesa que la fa idònia per captar una atmosfera o retenir uns colors. El gravat en canvi és una tècnica lenta que m'obliga a ralentir el gest, fer-lo més precís i mesurat. Pel que fa a les joies, per mi suposen sempre un plantejament tridimensional, com si fossin petites escultures. Segons el moment faig una cosa o un altra.

 

 

Parlant de les teves joies ens dius que “el que és especial, escàs i diferent és el que ens atrapa i ens captiva.” Com es plasma aquesta idea en les teves peces?

Observo el diàleg que s’estableix entre diferents materials, les asimetries i els contrastos. Crec que el que captiva la nostra atenció i el que valorem més sol ser el que és especial, escàs i diferent. Entre un munt de pedres de platja serà el petit tros de vidre rentat pel temps el que considerarem especial, però entre molts vidres de platja serà la petita pedra opaca la que valorarem més. Intento transmetre aquestes tensions i subtileses en peces que es puguin portar al cos. La gran diferència entre escultura i joieria és que en la primera, l’espectador està allunyat de la peça, l'observa i prou. Portar una joia però implica la identificació del portador amb aquesta, i fa que la joia esdevingui part de la seva personalitat.

 


Les teves col.leccions porten noms tan suggerents com : “Pedres”, “Foc”, “Aigua”, “Aire”, “Color”, “Divertimento”... Quines serien les idees de fons d’aquestes col.leccions?

 Les roques, l’aigua, el foc, l’aire són elements naturals bàsics sense els quals la vida tal com l’entenem nosaltres no seria possible. Resulta per tant lògic donar-los-hi un significat especial més enllà de la seva dimensió purament matèrica. M’agrada somiar, són temes molt suggerents i és tot un repte mirar de plasmar-los en obres tridimensionals. Penso que en tot procés creatiu hi ha d’haver un vessant lúdic que ens porti més enllà del que inicialment preveiem, i pugui esdevenir així un petit divertimento… però no sempre s’aconsegueix. La idea d’aquestes col.leccions és fer petites propostes poètiques.



Podríem dir que en certa manera les pedres precioses i semiprecioses son les protagonistes de les teves joies. Quin valor i quin significat tenen per tu?

Les pedres precioses i semiprecioses no sempre han estat protagonistes de les meves joies, però tenen un pes simbòlic important. Si un anell d’or ens transmet força i poder, la pedra preciosa o semipreciosa ens recorda la fragilitat d’aquest poder. Les pedres tenen memòria, la memòria del temps. Hi ha pedres de lluna, pedres d'aigua, pedres de foc, pedres que respiren, d'altres que necessiten beure, com el cas dels òpals que s'apaguen si no tenen cert grau d'humitat. Hi ha pedres que recorden el mar, com les aiguamarines, d'altres, el cel, com el lapislàtzuli procedent d'Afganistan amb inclusions de pirita que semblen espurnes d'estels...



Quins temes, aspectes o projectes centren ara el teu treball?

Actualment estic fent un projecte de gravat centrat en la pedra i presentat en forma de llibres acordió. Més endavant també m'agradaria fer petits llibres d'artista com a complement d'algunes col.leccions de joies. Somnis mai falten!



©Context   |   c. Viñolas, 10 Sant Cugat del Vallès   |   Telèfon 930 130 027   |   Contacta amb nosaltres per correu electrònic galeria@context.cat   |   Avís legal
Consulta el nostre canal de Facebook Consulta el nostre Pinterest Consulta el nostre canal de Youtube