Les joies d'Isabel Tristan a l'Itineràncies de la galeria Context
Ets diplomada en Disseny Gràfic per l'Escola Massana de Barcelona i has realitzat cursos de Pintura a la mateixa escola. Què et va portar a interessar-te per la joieria?
Sempre havia dit que tornaria a La Massana per a fer l'especialitat d'escultura. L'arribada al món de la joieria va ser un tan pràctica, volia treballar amb volums, materials molt diversos i aquesta especialitat em permetia conèixer moltes tècniques escultòriques a petita escala, que a més a més puc realitzar sense grans canvis al meu petit taller a casa.
En l'actualitat combines el disseny gràfic amb la joieria de manera habitual. Què penses que tenen en comú aquestes dues disciplines artístiques?i quina de les dues creus que et permet expressar-te millor?
Tots els processos creatius comparteixen molts aspectes des de la idea, esbossar-la i dur-la a terme, canvia la manera d'expressar-los o els suports sobre els quals s'executen i evidentment el procés de comunicació que s'estableix. Amb les dues especialitats em sento molt còmode, en el disseny gràfic surt la meva part més racional, jo poso les eines i recursos perquè un tercer obtingui un benefici arribant als seus objectius. En la joieria surt la meva part més personal, tinc plena llibertat per començar un projecte, per anar-ho transformant evolucionant al meu gust, sóc jo en estat pur sense tercers. Conèixer les dues especialitats fa que les pugui interrelacionar i que una retroalimenti l'altra, sovint els joiers em diuen “es nota que ets dissenyadora gràfica”, però també a l'inrevés.
Com tu mateixa dius, a les teves peces cerques el missatge i l'originalitat sempre amb el llenguatge i la tècnica més adint en cada cas, però sovint arrisques. Pots explicar amb més detall aquesta afirmació?
Sovint visualitzo una idea que comporta experimentar amb una tècnica nova, alguna que encara em queda per aprendre, m'hi llenço no m'importa partir de zero, anar i tornar, se el que vull fer, el concepte que vull transmetre, llavors entra en joc la tria del camí tècnic per aconseguir-ho. Aquesta recerca permanent és un cert eclecticisme a les meves peces pel qual he rebut sovint crítiques.
Ets una artista pluridisciplinar. Ens pots parlar de le teves creacions dins del camp de la pintura i dels llibre artista?
El dibuix i la pintura són les meves passions artístiques de sempre, de fet no recordo cap etapa de la meva vida sense un llapis o un pinzell a les mans. Malgrat haver fet exposicions individuals i col·lectives (Nau Ivanow, La Rectoria, Atram …) mai m’hi he dedicat de manera professional, les he mantingut com el refugi al qual torno o abandono de manera més visceral. Les meves incursions en el món del llibre d’artista són força recents, vaig començar cap al 2009, van sorgir com la necessitat de fugir a estones dels ordinadors i tornar a realitzar una obra de forma cent per cent manual i única, a on pogués barrejar els coneixements de pintura i fins hi tot de joieria, de fet el meu primer llibre d’artista el vaig fer de metall. Hi he participat en el Festival de Llibres i la petita edició de Barcelona a la Plaça Sant Just i després a diversos festivals internacionals a on s’exhibeix la mostra feta a Barcelona, al festival de “Como Pedro por mi casa” a la llibreria la Central i a la mostra “Más que libros” que es fa Madrid.
Des del passat mes de febrer de 2014 formes part de l'staff d'InGalleryBcn, espai dedicat a la creació, promoció i venda de joieria contemporània. Què creus que t'està aportant de nou aquesta experiència?
De fet InGalleryBcn neix com a tal aquest passat de juliol, com a resultats dels canvis en el projecte inicial que era ZZ de Inzuna. L’experiència és bona amb mil aspectes a tenir en compte i on cal l’autoexigència de recordar sempre que malgrat que tenir esperit d’artista els comptes han de sortir a final de més. El contacte directe amb el client també et fa reflexionar quan et poses a la taula de treball sobre aspectes com la relació entre joies i el seu ús, durabilitat o manteniment, aspectes que com artista a voltes oblidem però que l’usuari és el primer que té en compte.
Quins temes, aspectes o projectes centren ara el teu treball?
En primer lloc aconseguir que InGalleryBcn tiri endavant i es vagi consolidat en el panorama de la joieria contemporània.
Pel que fa als projectes personals estic donant voltes a fer una seria de joies inspirades en uns petits collages de paper, a banda de seguir investigant i evolucionat la sèrie de peces del projecte Taula.